Strandvejen: 5 Facts om Strandvejen (Nordsjælland)
Den 38 kilometer lange Strandvejen hører til en af de absolut mest kendte vejstrækninger i Danmark, og med god grund. Strandvejen er nemlig ikke blot utroligt smuk, men hører desuden også til en af de ældste dokumenterede strækninger herhjemme med rødder tilbage til vejkort fra 1600-tallet. Strandvejen er derfor absolut et bekendtskab værd, hvilket disse 5 facts om Strandvejen uden tvivl vil overbevise dig om.
1. At forbinde to købstæder
Strandvejens oprindelige funktion var at forbinde de to købstæder København og Helsingør med hinanden – for derved at gøre handel og transport af varer langt mere effektiv og hurtig end tidligere. Strandvejens karakteristiske rute snor sig som en slank ål smukt langs kysten, og kunne således fra 1600-tallet tilbyde både handlende og rejsende en langt hurtigere rejse fra punkt A til punkt B. Ruten spillede således en vigtig økonomisk rolle i datidens Danmark.
2. Kært barn har mange navne
Tro det eller ej, men Strandvejen har faktisk ikke altid gået under det samme navn. Faktisk slog det nu velkendte navn først igennem engang i løbet af 1800-tallet, og strækningen var indtil dette tidspunkt kendt under en række andre navne, såsom f.eks. Adelvejen, Sandvejen eller (mere uformelt) Den store landevej.
3. Strandvejen som udflugtsmål
Selvom Strandvejen indtil 1700-tallet hovedsageligt var kendetegnet af en række mindre fiskerlejer, så blev der i løbet af oplysningstiden herhjemme dog lavet godt og grundigt om på dette. Med afgang fra byporten Østerport begyndte det bedre borgerskab fra hovedstaden i denne periode nemlig i stigende grad at forlade storbyen for at tage på skovtur langs Strandvejens kyst- og skovområder. Og med dette skift fra handel til fritid, så skød der nu en lang række beværtninger, badehoteller, badeanstalter og ikke mindst sommerboliger op som paddehatte på Strandvejen – og intet var nogensinde igen det samme. Idéen om Danmark som fritidsland var nu født, og har lige siden været en fast del af vores alle sammens virkelighed.
4. Landets måske første pendlere
I perioden fra 1863 til 1897 blev Kystbanen fra København til Helsingør desuden langt om længe erklæret for åben, hvilket især københavnere endte med at nyde rigtigt godt af. Kystbanen gjorde det nu nemlig muligt for især københavnerne at bosætte sig udenfor storbyen larm og ballade, og nu tage toget på arbejde hver eneste dag. Så hvem ved, måske så vi her de allerførste pendlere i moderne forstand?
5. Det hele startede med sommerhuse
Når man tænker på Strandvejen, så vil man sandsynligvis også tænke på Whiskeybæltet – der på mange måder er en uuadskillelig del af Strandvejens identitet. Whiskeybæltet har nemlig knap 200 år på bagen, og opstod som resultat af et større byggeboom, hvor der blev bygget en masse store villaer og palæer til landets overklasse – hvoraf langt størstedelen blev bygget som sommerresidenser. Og faktisk er dette store byggeboom en af de afgørende grunde til at visse byer, såsom f.eks. Rungsted, i det hele taget ser ud som vi kender den i dag. Mange af disse sommerboliger er nemlig med tiden gået hen og blevet til helårsboliger, hvor sommergæsterne i bogstavelig forstand kom for at blive.
Læs mere på Wikipedia for at finde ud af mere om Strandvejens fascinerende historie.